Lokacje niejedną mają nazwę

Kochani Czytelnicy! Wybaczcie, że nie daję teraz codziennie artykułów. Czas przedświąteczny rządzi się swoimi prawami, dodatkowo pogoda bardzo negatywnie ostatnio na mnie wpływa i zdrówko też tak sobie. Bywało lepiej. Na zimę czuję wyraźny spadek formy. To pewnie przez brak słonecznej pogody. Mimo zdrowego jedzenia, zażywania witaminy D i picia soków coś lipnie się czuję. Dlatego dziś temat łatwy, lekki i przyjemny. Taka odskocznia od ostatnich, poważnych rozważań na temat wiary. Cóż tam dzisiaj wzięłam do obgadania? Lokacje. Tak moi mili, coś na topie, szczególnie teraz, gdy gracze ostro wzięli się za rozpisywanie lokacji związku z wprowadzeniem do gry opcji ich wykupu.

Lokacje

Cóż takiego jest ta lokacja? To nic innego jak określenie danego miejsca, który jest wycinkiem świata kreowanego przez graczy. W „Kronikach Fallathanu” ustalono, że mamy trzy typy lokacji:

  1. Rodowe – wchodzące w skład majątku danego rodu, który jest mechanicznie i fabularnie założony w grze.
  2. Organizacji – wchodzące w skład majątku danej organizacji, która jest mechanicznie i fabularnie założona w grze.
  3. Lokacje ogólnego przeznaczenia (zwane Ogólnodostępne) – czyli powszechne dla każdej postaci, ogólne, nie mieszczące się w dwóch wyżej wymienionych kategoriach.

Kalkulator wyceny

Podział na typy lokacji ma znaczenie, ponieważ jest ściśle powiązany z wykupywaniem mechanicznym lokacji i określaniem ceny za pomocą prostego w obsłudze narzędzia – kalkulatora: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bME9LlojaERdyspxn5eQV_yEE0KZzLVJZoqb2m9K54A/edit#gid=0 Wystarczy być zalogowanym na gmailu i gotowe. Klikamy na „Parametry lokacji” –> wyskakuje okienko z poszczególnym mieniem –> wpisujemy w interesujących nas miejscach liczby, a w tych, które nas nie dotyczą wszędzie dajemy zero –> zatwierdź –> mamy gotową wycenę.

Przykład:

Mamy postać samotnego chłopa, który mieszka w chacie. Posiada 4 pola, na których ma sad. Ma też wykupiony stragan, aby móc na nim sprzedawać owoce z sadu razem z jednym pracownikiem-pomocnikiem (NPC). Jak widzimy kalkulator obliczył, że koszt to 11 mln z drobnymi. Skład osobowy do wykupienia na naszym przykładzie: wliczamy postać gracza (nasz chłop – zaznaczona była cyfra 1 przy populacji w wierszu „Chata”) oraz jeden NPC (zaznaczona cyfra 1 przy populacji w wierszu „Stragan”)

Rozpiska kosztów lokacji – skopiuj komórki poniżej
1x Chata = 0,001867683721% * CLZ( 12  848 961  134) = 2 399  780
4x Pole = 0,004260603382% * CLZ( 12  848 961  134) = 5 474  433
1x Stragan +1 populacji = 0,002679922279% * CLZ( 12  848 961  134) = 3 443  422
Łączna cena = 0,008808209382%CLZ = 11 317 634

{„location_parameters”:[
{„paramname”:”populacja”, „paramvalue”:2},
{„paramname”:”obrona”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”produkcja materiałów”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”generowanie prestiżu”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”produkcja złota”, „paramvalue”:5},
{„paramname”:”luksus”, „paramvalue”:1},
{„paramname”:”skrytka”, „paramvalue”:1},
{„paramname”:”rzemieślnictwo”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”grawernia”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”koszty NPC”, „paramvalue”:4},
{„paramname”:”stragan”, „paramvalue”:2},
{„paramname”:”wiara”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”nauka”, „paramvalue”:0},
{„paramname”:”CLZ%”, „paramvalue”:0.0880821%},
{„paramname”:”cena w złocie”, „paramvalue”:11317634}]}

Taki pełny wpis wyceny wklejamy do punktu 6 schematu lokacji.

WAŻNE! Tę wycenę z kalkulatora wstawiamy dopiero po otrzymaniu na forum akceptu.

Schemat lokacji

A cóż to jest za ustrojstwo? Schemat lokacji teoretycznie istniał od zawsze, ale jak się przyjrzeć starej wiki to opisy różniły się między sobą diametralnie. Każdy gracz uwzględniał coś innego i w ten sposób zrobił się jeden wielki bur… bałagan. Dlatego z chwilą, gdy postanowiono wziąć się za uporządkowanie wiki jakieś trzy lata temu, admin gry ustanowił schemat lokacji, by była spójność tego, co się w opisie ma znaleźć, czyli:

Tytuł tematu: [Lokacja] Nazwa Lokacji

1. Położenie lokacji (Państwo, Księstwo, koordynaty na mapie jeśli leży poza miastem, można je zdobyć na mapie świata gry klikając na określony punkt)
2. Opis lokacji (wszelkich budynków/ruin, jakie mogą się na niej znajdować)
3. Historia lokacji (zawierać też powinna historię księstwa, hrabstwa, rodu, organizacji jeśli to lokacja danego typu)
4. Lista NPC, którzy ją zamieszkują (jeśli takowi są; zależne od możliwej populacji wynikającej z cennika)

Miano:
Rasa:
Wiek:
Charakter:
Specjalność:
Profesja:
Zajmowane stanowisko:
Historia postaci:

5. Lista stworzeń oraz roślin, jakie można tam napotkać (wszelkie charakterystyczne)

Flora:

Fauna:

6. Proponowany koszt lokacji wg cennika: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ … mvRi8/edit (ostateczna cena będzie wyliczana na dzień zaakceptowania lokacji, proszę też spojrzeć na punkt 6 tego regulaminu)
7. Typ lokacji (prywatne, rodowe, organizacji) – proszę podać kto będzie właścicielem (ID właściciela, nazwa rodu/organizacji).                                                                                                                                                                                 8. Autor – proszę podać ID autora/autorów opisu.

Odnośnie punktu 1. Położenie lokacji powinno się tam jeszcze uwzględnić Hrabstwa (Państwo –> Księstwo –> Hrabstwo) – ponieważ tę kwestię też w końcu uregulowano. Opis lokacji dotyczy głównie położenia geograficznego, klimatycznego, jak tam się można dostać do tej lokacji, co się tam znajduje, ogólne informacje. W historii dla przyzwoitości powinna znaleźć się choć jedna, dwie daty, tuż obok obszerniejszego opisu jaki ma swój początek lokacja, jak powstała, w jakich okolicznościach, kto, kiedy i dlaczego? Tak w ogólnym skrócie. Później są opisywani NPC. Następnie fauna i flora. Najlepiej po pięć przykładów z każdego. Dobrze radzę. Punkt 6 to miejsce na wklejenie wyceny z kalkulatora. Punkt 7 tutaj określamy typ lokacji. I na koniec podajemy autora lub autorów opisu lokacji. To tyle jeśli chodzi o omówienie schematu lokacji, który obowiązuje w „Kronikach Fallathanu”.

Droga od „marzenia” do szczęśliwego akceptu, czyli co trzeba zrobić?

  1. Mieć pomysł, koncept, a przede wszystkim być pewnym tego, co się chce rozpisać. Zastanowić się czy aby jest taka lokacja Tobie potrzebna? Czy będziesz z niej korzystał w fabule? Czy będzie z niej pożytek dla Fabuły Głównej? Czy chcesz się tym na pewno zająć? Czy masz czas na rozpisanie i poprawki? Jeśli na większość tych pytań odpowiesz „tak” to przechodzimy do następnego etapu.
  2. Forum „Kronik Fallathanu” – konieczna jest rejestracja, by samodzielnie założyć temat w odpowiednim dziale. To znaczy: http://www.gildwars.net/index.php –> Fabularny kącik –> Opisy fabularne –> Lokacje –> Projekty nowych lokacji (oraz do poprawy) –> Tu zakładasz swój temat np. [Lokacja] Karczma „Pod Hobbicim Wałkiem” (Cesarstwo) –> Opisujesz lokację zgodnie ze schematem.
  3. Co potem? Czekasz aż Skryba to sprawdzi. Ponieważ aktualnie jest tylko jedna osoba (fizycznie one, uno, man, solo, sztuk jeden) sprawdzająca opisy (co woła o pomstę do nieba i nie tylko – tak, mam odwagę to napisać, a co mi tam, raz się żyje) termin sprawdzania nie jest zadowalający, trzeba się uzbroić w bagaż cierpliwości. I złożyć paciorek, by ta sytuacja się poprawiła. A najlepiej całą litanię. Teraz jak jest dziki szał z lokacjami organizacji to przydałyby się dodatkowe pary rąk, nóg i przede wszystkim głów do sprawdzania. Zbliżają się Mikołajki to pomyślmy życzenie 🙂 o więcej sprawdzających. Oczywiście piszę to z dniem 4.12. Sytuacja może się zmienić i za jakiś czas ten wątek artykułu będzie nieaktualny.
  4. Jak masz pierwsze sprawdzenie za sobą, przyjrzyj się uważnie poprawkom, jakie masz nanieść. Pamiętaj, Skryba to tylko gracz po drugiej stronie monitora, też człowiek i nie jest nieomylny. Co doradzam? Daję do sprawdzenia nim wrzucam lokację innym osobom, aby obiektywnie przeczytały i wychwyciły błędy nie tyle stylistyczne, co merytoryczne. Doradzam pisanie krótkich, rzeczowych zdań (długie, złożone nie są mile widziane). Polecam zapoznanie się z wiki, sprawdzenie dat, faktów z historii danego państwa, jeśli do niego nawiązujemy. Sprawdzać najpierw samemu. Najlepiej ze trzy razy. Bazować na danych z wiki KF, wieści oraz osi czasu gry. Ponieważ oś czasu gry nie jest kompletna odsyłam do projektów państw. Tak będzie bezpieczniej. Używać argumentów i logiki przy tłumaczeniu własnych racji, albo tłumaczyć na przykładach, bo nie zawsze to, co jest dla nas oczywiste, jest zrozumiałe dla czytającego. W przypadku totalnego nie dogadania się można poprosić admina by przyjrzał się tematowi. Nie pisać tej prośby na forum, lecz przez pocztę w grze/forum/gg itp. Trzeba pamiętać, że pójście do admina, jest wyjściem awaryjnym.
  5. Jak już wszystko w projekcie jest pięknie i ładnie, nie ma baboli i jest cud, miód i malina możesz się cieszyć akceptem lokacji.
  6. Ta lokacja po wykupieniu (wykup nie dotyczy lokacji Ogólnodostępnych) wyląduje na wiki KF, graczowi (autorowi opisu) przysługuje dodatkowo przyznanie Punktów Kronik Fallathanu (PKF) zgodnie z tym regulaminem.

Bogactwo lokacji

Lokacje mogą być rozmaite. Podam tutaj najczęściej rozpisywane do tej pory kategorie:

  1. lokacje miejskie np. miasta, grody, osady itp.
  2. pomniejsze lokacje miejskie np. domy, sklepy, pracownie, karczmy, zamtuzy, świątynie itp.
  3. lokacje typowo geograficzne np. Pola Nadziei, Dolina Szeptów, Srebrne Jezioro, Dziadowska Knieja itp.
  4. lokacje przygodowe np. ruiny, świątynie, wieże itp.
  5. lokacje rodowe np. posiadłości, stajnie, plantacje, kopalnie itp.
  6. lokacje organizacji np. siedziby, pracownie, magazyny itp.
  7. lokacje półświatka np. kryjówki, doki, areny walk, targowiska, karczmy, jaskinie itp.
  8. duże lokacje geograficzno-polityczne np. państwa, księstwa, hrabstwa itp.

Jaki jest najlepszy sposób na rozpisanie lokacji?

  1. Wyspać się. Tylko naprawdę „nocne Marki” mogą sobie pozwolić na takie warunki pracy. Tak, bo rozpisanie lokacji jest formą pracy – dokładniej uściślając – na rzecz gry. Wymaga czasu, wyobraźni i zdolności przelania wizji na klawiaturę, dobrania w słowa.
  2. Zjeść coś. Nie ma nic gorszego niż pisać z pustym żołądkiem. Mnie osobiście najlepiej się pisze w nocy, przy ulubionej muzyce, kiedy mam spokój. Doradzam, gdy się rozpisuje projekt lokacji nie być zalogowanym w grze, bo bez przerwy czerwona koperta czy powiadomienia w dzienniku będą rozpraszać i wybijać z rytmu. Jeśli ktoś ma podzielą uwagę i nie przeszkadza mu w tym czasie rozmowa z innymi osobami to nie ma sprawy. Ja osobiście wolę, by mi nie zawracano głowy, chyba że konsultuję coś w sprawie lokacji, dopytuję się czy sprawdzam dane fragmenty opisu.
  3. Przeznaczyć na to odpowiednią ilość czasu. Jeśli wiesz, że masz gdzieś iść, coś zrobić, to nie bierz się za rozpisywanie. Trzeba mieć spokój, by się po prostu zabrać do roboty.
  4. Ja osobiście zawsze zaczynam od mapy i obrazków. Dlaczego? Ponieważ mam już z głowy punkt 1 i wiem jak zacząć opis, czyli punkt 2. Ilustracje są dla mnie jedną wielką inspiracją – wystarczy, że spojrzę na obrazek i już wiem, gdzie to może być, do czego najbardziej pasuje, kto tam może mieszkać, kto zarządza, jakich NPC dopasować. Dla mnie grafiki są na wagę złota, bo tak naprawdę widząc dany obrazek mam już lokację w wersji podstawowej, czyli jako wizja, gdzie, co i jak ma być.
  5. Następnie uzupełniam punkt 7 – typ lokacji i 8 – autor – bo są to tylko formalności.
  6. Później zabieram się za florę i faunę czyli punkt 5. Bezcenną pomocą przy tym punkcie są te dwa poradniki: Fauna: Bestie – miejsce występowania Flora: Miejsce występowania – flora fallathańska
  7. Rozpiska NPC jest równie prosta. Najwięcej czasu zajmuje szukanie mi imion NPC po różnego rodzaju  generatorach nicków. Zastanawiam się w ten sposób, jakie postaci są przydatne w danej lokacji, kogo by chętnie postać spotkała, zawsze staram się dawać przedstawicieli różnych ras, co by było urozmaicenie.
  8. Na sam koniec zostawiam historię, bo to tak naprawdę najtrudniejszy punkt schematu. Wymyślam daty, sprawdzam powiązania z projektu danego państwa, wieści, by się wszystko zgadzało. Co ważne – trzeba liczyć także wiek postaci, by nie było wpadek typu, że podajemy daty, a są tak odległe, że człowiek nie miałby szans tego dożyć. Pamiętam zawsze, że maksymalny dopuszczalny wiek rasy Człowiek w KF to 120 lat. Do lokacji miejskich jest o tyle łatwiej wymyślić historię, że jest ona po części powiązana z historią miasta lub danego regionu. Fundamentalnym punktem odniesienia wykorzystywanym w historiach lokacji jest wojna z Daakarami i Nacjaninami. Trwały one wystarczająco długo, że każdy może się jakoś „upchnąć” datowo i sytuacyjnie. Najtrudniej jest wymyślić pierwsze zdanie, a jak już się nam to uda, to później pójdzie już z górki.

W razie czego służę pomocą 🙂 Punkt „doradztwa lokacyjnego” czynny w godzinach, gdy jestem zalogowana w grze 🙂

Zakończę przeróbką cytatu „Ten najszczęśliwszy z ludzi, któremu nic zapału do ksiąg nie ostudzi” Jana Kasprowicza

„Ten najszczęśliwszy z ludzi, kto mu nikt zapału do rozpisywania lokacji nie ostudzi.”